ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

تازه ترين اخبار فناوري و موبايل هاي هوشمند را از اين وبگاه مطالعه نماييد

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۷ بازديد

به جاي اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين جذابيت وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل انعكاس آن و …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://livemag.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ https://livemag.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/#respond Sat, 02 Oct 2021 12:40:29 0000 سلامت و تندرستي https://livemag.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ به جاي اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين جذابيت وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل انعكاس آن و …

به جاي اولين روزي كه حكيم بر روي زمين ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند كرد و شاهد عظمت شگفت انگيز او بود ، اين جذابيت وجود دارد. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان ايجاد مي شود ، به طوري كه نجوم بخشي از دانش محل انعكاس آن و آنچه از آسمان مي بيند ، و تحليل هاي منطقي كه در دانش بر آنها دارد ، تبديل شده است.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخيلات زيادي تركيب شده است و به يك علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه ستاره شناسي با اين تخيل خارق العاده همراه است ، كه تأثيرات عميقي بر ذهن و جامعه انسان مي گذارد. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده اي نوشته شده است و شايد يكي از هموارترين آنها كتاب شمشيرزن ها باشد كه زندگي انسان را با دانش هاي نجومي از قديم تا به امروز دنبال مي كند.
من شخصاً تحت تأثير اين كار توسط Kestler قرار گرفتم و اين علاقه در عشق من به آسمان ريشه دارد ، زيرا مادرم تخت من را در خارج از خانه پهن كرده است و گاهي اوقات در ميان عشق و ترس بر سرم مي افتم. به آسمان نگاه كردم و كمي بعد آن را روي صورتم نقاشي كردم. شما از ترس.
چگونگي تغيير علم نجوم در سده هاي پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنين تاريخ تكامل انقلابي كه در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعي است كه در بسياري از كتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ايران ، مجله نجوم اين دانش را عاقلانه به نامزدهاي ايراني اعم از سابقه و تحقيق و توسعه كنوني ارائه كرد. من اين مجله را به صورت علني مانند هر ايراني علاقمند به اين حوزه دانش ديده ام. اما سالها متاسفانه به دليل مشكلات كمتر ، آن را مي ديدم. اين بار ، هنگامي كه به مشكلات مختلف آن نگاه مي كردم ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم ، هم در زمينه انتشار علم به مردم به منظور تقويت ديدگاه هاي آنها ، و هم براي اهداف ديگري كه ذكر مي كنم.

داستان از اين قرار است كه من فكر مي كنم اكثر اشتباهات كنوني مردم ريشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. اين بر اساس وجود دانش شبه در ميان انسان ها است كه هزاران سال علم غيرمسئولانه آن را براي مردم بيان كرده و زندگي آنها را بر اساس آن بنا كرده است. در واقع ، دو مسئله در اينجا وجود دارد ، به طور خاص نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثير عميق اين دانش غلط بر زندگي مردم عادي.
براي تصحيح در جامعه بشري ، بايد توجه داشت كه بخش مهمي از شكست ها و البته عقب ماندگي مربوط به همان تصورات غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري از موارد ديگر نيز وجود دارد. در پزشكي نيز همين امر صادق است. انواع نادرستي هاي علمي غلط مشكلات زيادي را براي مردم ايجاد كرده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشكي ، اعتقاد خاصي وجود دارد ، مانند اين كه ما به پزشك احتياج نداريم و هركسي كه درد داده است تحت درمان قرار مي گيرد. يا در نجوم ، به نام روايت ، مطالبي بي اساس درباره بدبختي هاي آن روزها گفته مي شود كه بسياري از علماي دين آن را معتبر نمي دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنماهاي نجات دهنده در دسترس مردم بوده اند. اما بخش ديگري از اشتباهات مربوط به مشكلات داخلي خود اين دانش است.
اين واقعيت كه ستاره ها بر زندگي انسان تأثير مي گذارند و باعث به قدرت رسيدن يا خاتمه يك سلسله مي شوند يا اينكه سرنوشت انسان ها را مي توان از طريق فال آنها به دست آورد. در اين راستا ، ده ها هزار صفحه در كتابهاي نجومي قديم در ميان مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه به طور منظم به نام علم تكثير و توزيع مي شود. بنابراين مي بينيم كه چگونه شبه علم مي تواند ذهنيتي غيرعلمي براي ما ايجاد كند و سپس ، با توجه به ايمان عميق به آنها و نقش عميق اين دانش در زندگي بشر ، مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر به تاريخچه تأثير نادرست شبه نجوم و ويراني هايي كه پس از جنگ و غيره برجاي گذاشت ، نگاه كنيم ، چندين جلد كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين افكار مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند تصورات غلط را از ذهن مردم دور كند ، و اين اتفاق نمي افتد مگر با ترويج علم در بين مردم در طول قرون به گونه اي كه بتواند بر ذهن هاي سخت جامعه تأثير بگذارد. بسياري از علوم ممكن است تأثير متداولي نداشته باشند ، اما نجوم حوزه اي است كه آگاهي عمومي در آن تأثير زيادي دارد.
متأسفانه به دليل بي توجهي به اين جنبه از موضوع ، گاهي بعد از صدها سال كشفيات مهم علمي در اين زمينه يا پزشكي ، احساس مي كنيم كه اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را فرا گرفته و به آنها اجازه حركت مي دهد. از اين منظر ، من به نجوم به عنوان يك مجله علمي نگاه مي كنم كه براي طبقه متوسط ​​جامعه نيز در نظر گرفته شده است ، و از اين جهت مي خواهم از شركت كنندگان به خاطر تمام تلاش هايي كه در اين چند دهه انجام داده اند تشكر كنم. زيرا من اين را نه تنها از نظر تاريخ علم يا ترويج عمومي آن ، بلكه نوعي اصلاح مي بينم.

* چاپ شده در شماره ويژه 30 ساله مجله نجوم

https://livemag.ir/2021/10/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.